Opleidingsschool
De
Rietkraag draagt het keurmerk “Erkende Opleidingsschool” . Vanaf
het schooljaar 2012-2013 is De Rietkraag een gecertificeerde opleidingsschool.
Opleidingsscholen zijn samenwerkingsverbanden van één of meer basisscholen
en MBO-scholen met HBO-scholen die toekomstige
leraren opleiden. Het ministerie van onderwijs zet in op het maken van een
verdiepingsslag bij het opleiden van studenten. De samenwerking tussen
opleiding en werkveld heeft als doel de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren. Het team van De Rietkraag werkt hierbij samen met De Landstede en
De Katholieke Pabo Zwolle. Kenmerkend voor “Opleiden in de school” is dat een
basisschool een deel van de verantwoordelijkheid op zich neemt om een student
in te wijden in het beroep van leerkracht. De studenten/ stagiaires vormen
daartoe samen een stageleergroep. Onder leiding van de opleider in de school, Hans Nijboer,
werken studenten op hun niveau aan een centrale schoolontwikkelingsvraag.
Vanuit onderzoek worden praktijkervaringen gekoppeld aan theorie en wordt er
gereflecteerd op het eigen handelen in samenwerking met anderen. Een stage
leergroep werkt zowel product als procesgericht. Die werkwijze moet leiden tot verdieping, tot
verbreding en tot groei van alle betrokken partijen, maar vooral tot
ontwikkeling van de kinderen op onze school.
De
afgelopen jaren heeft de stageleergroep op de Rietkraag met de volgende
schoolontwikkelingsvragen beziggehouden:
2012-2013:Hoe
kan het voorbereidend ,aanvankelijk en voortgezet leesonderwijs op basisschool
de Rietkraag geoptimaliseerd worden?
Dit heeft
geresulteerd in enkele nieuwe methodes : VLL, Estafette en Nieuwsbegrip en er
is een eerste aanzet gegeven om eens kritisch naar de rol van de leerkracht
(IGDI en modellen) te kijken.
2013-2014: Wat is de meest geschikte manier waarop wij Engels op de Rietkraag
kunnen aanbieden aan onze leerlingen?
Dit heeft
geresulteerd in de keuze voor Engels in de groepen 1 t/m 8 en een passende
methode (Engels).
2014-2015: Welke
coöperatieve werkvormen zijn effectief voor onze leerlingen binnen de geleide
inoefenfase en de verwerkingsfase van het IGDI-model?
Dit heeft geleid tot
een aantal werkvormen die in de verschillende fases van het IGDI model in te
zetten zijn.
2015-2016: Hoe kunnen
wij huiswerk als didactisch middel zinvol en systematisch inzetten?
Dit heeft geleid tot het vaststellen van het huiswerkbeleid op de Rietkraag.
2016-2017: Hoe worden wij een Gezonde School?
Dit heeft geresulteerd in een afwisselende week in het teken van gezondheid en tot een eerste aanzet voor het certificaat Gezonde School.
2017-2018: In het verlengde van vorig schooljaar concentreert de Stageleergroep zich dit jaar op bewegingsonderwijs.
Stagiaires Landstede en KPZ 2020-2021
De stagiaires zijn begonnen in de verschillende groepen. Ze zullen zich zo snel mogelijk aan u voorstellen.