Sponsoring

Bij sponsoring geeft een sponsor geld, goederen of diensten aan een school in ruil voor een tegenprestatie. Als tegenprestatie kan de school bijvoorbeeld de sponsor vermelden in de schoolkrant of schoolgids. Zonder tegenprestatie is er geen sprake van sponsoring, maar van een gift. Er zijn wettelijke voorwaarden voor sponsoring in het primair onderwijs.

Voor scholen is er een convenant met gedragsregels rond sponsoring. Er staat in waar scholen op moeten letten, waar sponsors aan gebonden zijn, wat valkuilen zijn en hoe scholen inspraak van ouders, teams en leerlingen moeten organiseren. Enkele regels uit het convenant zijn:
  • • sponsorcontracten moeten zich richten op een gezonde levensstijl van leerlingen;
    • bedrijven mogen alleen met scholen samenwerken vanuit een maatschappelijke betrokkenheid;
    • de samenwerking tussen scholen en bedrijven mag geen nadelige invloed hebben op de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen;
    • de kernactiviteiten van de school mogen niet afhankelijk worden van sponsoring.

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de naleving van de regels.